úterý 16. srpna 2016

Recenze na knihu Bez šance

Jeden by řekl, že další dystopická série se v té dnešní produkci úplně ztratí. To jste ale ještě nečetli Bez šance. Po přečtení se budete dlouho zamýšlet nad tím, jaké máte v životě štěstí.

Celou knihou nás provázejí tři postavy - Lev, Risa a Connor. Tři zdánlivě neslučitelné životy se v okamžiku slijí v jeden. Proč? Co mají bohatý chlapec, dívka z dětského domova a problémový chlapec z obyčejné rodiny společného? Všem se blíží třinácté narozeniny a v jejich světě to znamená jediné. Rozpojení! Rozebrání na náhradní orgány pro pomoc druhým. Tyto děti se rozhodnou pro život. Proto se z nich stávají psanci.

Já osobně jsem velký fanoušek fantasy žánru obecně a dystopie jsou takovou sázkou na jistotu. Občas mi přijdou některé dystopie hodně podobné, nepřicházejí pro mě s ničím novým, žádnou novou myšlenkou. O to více jsem byla překvapená při četbě této knihy. Zdánlivě jednoduchý boj o přežití v novém světě je plný otázek týkajících se lidské existence a samotné podstaty lidského bytí. Dává to člověku mnoho námětů k zamyšlení i po jejím přečtení.
Jednu z nejzásadnějších otázek si mezi sebou položí i děti v knize: "Byl by si raději mrtvý nebo rozpojený?" Zdá se, že na otázku neumí nikdo odpovědět okamžitě. Ani žádná z odpovědí není nikdy stejná. Celý proces rozpojování v sobě nese největší morální otázku. Je rozpojení největší lidská oběť pro druhé a dá se považovat za hrdinský čin? Nejděsivější otázka na celé rozpojení se mezi dětmi pouze šeptá. Každý si s ní pohrává jen ve vlastní hlavě. "Budu to pořád ještě já? Zachovám si stále vlastní vědomí?"

U YA literatury často narážím na problém s hlavními postavami. Mnohdy se nechovají na svůj věk, jsou až příliš vyspělé a díky nim příběh nepůsobí opravdově. Za žádnou cenu neuvěřím 13-leté holce, která se přes noc rozhodne vysvobodit zotročený lid z postapokalyptické společnosti. A ještě se jí to zázrakem podaří. Tady jsem byla znovu mile překvapena. Autor postavy vylíčil reálně, věříte jim jejich strach i starosti a přejete jim drobná vítězství- Mají samozřejmě svoje chyby, o to jsou však reálnější. Mojí nejméně oblíbenou postavu byl od začátku až do konce Lev. Nechci vám říkat spoilery, pokud jste četli, asi víte proč. Pokud se chystáte číst, brzy pochopíte můj důvod.

Díky rozložení mezi tři vypravěče příběh utíká velice rychle. Někdy skončí kapitola hodně napínavě a začne najednou vyprávět další postava a vy máte zlost, protože jste si přáli pokračování od vaší oblíbené postavy (v mém případě Risa) a na to si budete muset pár kapitol počkat.

Nejvíc sympatická myšlenka na celé knize je jakési tajné společenství zachraňovatelů. Jejich hlavní cíl i přes vlastní nebezpečí a riskování všeho pomoci hlavně těm, kteří to nejvíc potřebují. Tuto knihu bych doporučila všem, aby se tato ušlechtilá myšlenka co nejvíce rozšířila do světa.

Na můj vkus kniha utekla až příliš rychle. Ráda bych prodloužila pasáže týkající se útěku a přežívání naší trojice. Knihu opravdu vřele doporučuji milovníkům fantasy, kteří si nenechají žádnou super dystopii uniknout. Hurá na ní.

Četli jste nebo se chystáte číst?

HODNOCENÍ 7/10

Název: Bez šance