čtvrtek 31. března 2016

Recenze na Půlnoční korunu

Americká autorka Sarah J. Massová první podobou úspěšné série Skleněný trůn napsala v pouhých šestnácti letech. Dnes se její knihy prodávají již ve dvaceti třech jazycích.

První kniha ze série, Skleněný trůn, se mi dostala do rukou v listopadu loňského roku. Z anotace jsem byla nadšená a nádherně vyvedená obálka mě přímo vybízela ke čtení. Ale jak už to většinou s velkým očekáváním bývá, nakonec nedopadne podle vašich představ. Nemůžu říct, že by se mi příběh nelíbil. Pouze jsem podle anotace měla jinou představu o nelítostném adarlanském zabijákovi. Podoba krásné, ale na pohled utrápené dívky, kterou všichni obletují, mi přišla trochu mimo. Na druhou stranu zápletka o znameních sudby a tajemné moci sídlící na hradě mě příjemně překvapila a trochu navnadila na další díl. Zakončení v podobě milostného trojúhelníku bylo pro mě jen bod k dobru, protože zamilované knihy si ke mně moc cestičku nenajdou.

Teď už ale k samotnému druhému dílu s názvem Půlnoční koruna. Na úvod musím opět pochválit krásné vyvedení obálky. Nemůžu se rozhodnout, která je hezčí, zda první nebo druhá. U druhého dílu jsem nečetla anotaci, ale i přes to jsem byla natěšená, jak bude příběh o znameních sudby pokračovat.
Druhý díl bezprostředně navazuje na předchozí. Celaena v klání získala post královy bojovnice a na jeho přímý příkaz zabíjí nepřátele trůnu. Jejich hlavy mu pak přináší k nohám. Krok za krokem ke své svobodě.
Král je přesvědčen o její oddanosti a vůbec netuší, že hlavy, které mu Celeana přinesla, nepatří jeho nepřátelům. Vzepřela se jeho příkazům a veškeré terče králova hněvu přesvědčila k útěku a doživotnímu ukrývání, výměnou za jejich život. Hlavy nakonec obstarala mezi mrtvou chudinou.
Zlom nastává v okamžiku, kdy jí král přikáže zabít Archera. Muže, jež kdysi dávno patřil mezi dívčiny přátele. Společně se setkali v Tvrzi vrahů a učili se bojovat. Dle slov krále patří Archer mezi muže bojujících proti koruně. Rovněž má patřit k tajnému společenství usilujících o králův život a budoucnost skleněného trůnu. Celeana najednou neví, komu může vlastně důvěřovat.
Po vydání Půlnoční koruny jsem se často setkala s názorem, že druhý díl výrazně předčí  ten první. V tomto názoru musím jednoznačně souhlasit. Jako by si autorka nechávala v rukávu trumfové esa, která na nás vytáhne až ve druhém dílu. Naznačená tajemství o znameních sudby se zde rozhořívá naplno a zavádí nás do nového světa. A ten nový svět vypadá opravdu skvěle. Z celého příběhu se stává poněkud temnější místo, ale to je jen dobře. Z knihy už téměř vymizely pasáže, ve kterých Celeana vypadá jako křehká dívenka. Naopak konečně na mě působí jako někdo, kdo pro ránu nejde daleko a z koho ostatním vstávají hrůzou vlasy na hlavě.
Pro pozorného čtenáře jsou některé pasáže v knize předvídatelné, jinak mě ale na knize v mnoha situacích překvapila naprostá nepředvídatelnost akčních situací a neustálé dějové zvraty. Díky nim se ani chvíli nebudete zaručeně nudit. Celeana je ochotná riskovat i vlastní život, aby odhalila děsivá tajemství. Mnohokrát jsem si až přála, aby byla opatrnější.

Nechci říkat žádné spoilery, každopádně si neodpustím krátký komentář ke konci knihy. Asi nemusím říkat, že kniha končí ještě napínavěji než první díl. Po dočtení jsem si málem rvala vlasy, proč už není přeložený další díl a hned jsem se musela dívat, kdy si jej budu moci pořídit. To už dává docela slušný obrázek toho, že konec knihy je jedním slovem úžasný. Musím se přiznat, že jsem ho nečekala a asi proto mi vzal dech.

Nemůžu než Půlnoční korunu doporučit všem milovníkům fantasy literatury J.

ZA POSKYTNUTÍ RECENZNÍHO VÝTISKU BYCH RÁDA PODĚKOVALA INTERNETOVÉMU KNIHKUPECTVÍ MEGAKNIHY.CZ
Knihu na stránkách knihkupectví najdete zde: http://www.megaknihy.cz/romany-povidky-novely/241830-pulnocni-koruna.html